نگاهی اجمالی بر معماری ارگانیك

نگاهی اجمالی بر معماری ارگانیك نگاهی اجمالی بر معماری ارگانیك

دانلود نگاهی اجمالی بر معماری ارگانیك

نگاهی اجمالی بر معماری ارگانیك مقاله جامع معماری ارگانیك کاربرد چوب در معماری ارگانیك
دسته بندی معماری
فرمت فایل doc
حجم فایل 1457 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 98

بخشهایی از متن:

کاربرد چوب در معماری ارگانیك

همانطور كه میدانیم صنعت چوب در دكوراسیون و معماری داخلی نقش عمده ای دارد .یك صندلی چوبی راه زیادی را طی كرده تا به خانه های ما رسیده.
در اینجا من یك سری مطالب مختصر در مورد چوب مینویسم كه امیدوارم دیگر دوستان هم ما رو از تجربات خود بهره مند سازند.

روكشهای چوب:

1-مصنوعی(لترون):ملامینه.فرمیكا.HPL

2-طبیعی: تخته لایه.تخته خرده چوب (نئوپان).تخته فیبر (MDF,HDF). چوب سیمان .چوب گچ.

ورق ملامینه (لترون):روكشی است مصنوعی .كاربرد در مبلمان سازی .{روكش میزهای آتلیه)

چسپ مورد استفاده ملامین فرمالدیید ا ست كه ضد آ ب.ضد خش و تا حدی ضد آتش است.

روكش طبیعی( نئوپان ):چوب را به روكشی تبدیل می كنیم كه ضخامتش كمتر از 1 میلیمتر است و برای تولید آن فرآیند ی را شامل موارد زیر طی میكند.
1-ماده اولیه2-پوست كنی 3-خرد كردن 3-خشك كردن4 –درجه بندی 5-چسپ زنی 6-پرس7-خنك كردن 8-برش به ابعاد استاندارد9-سنباده زنی10-درجه بندی-دسته بندی ماده اولیه در واقع همان تنه درخت است كه قبلا طی مراحلی پخته.پوست كنده شده وتراش خرده است.

MDF: در تخته فیبر ها انتخاب گرده بینه(تنه درخت) مهم است.در MDF (Medium Density Fiberboard)ما الیاف چوب داریم برعكس نئوپان كه خرده چوب داشتیم.از خصوصیات MDF ها بافت همگن و سطح یكنواخت.مقاومت مكانیكی بالا وقابلیت برش كاری خوب و همچنین مقاومت بالا در مقابل آب.

سنگهای تراورتن با تخلخلهای طبیعی خود به تنهایی زیبایی خاصی دارد ولی اغلب برای ساخت آنتیك با فرچه ی الماسه تخلخلهای آنرا بیشتر می كنند و لبه های آنرا براش (مدور یا مقعر) می كنند و از ساب نمد اسیدی برای براقی سطح آن استفاده می شود كه با وجود تخلخلها و موجهای ریزروی سطحش سنگ شكل طبیعی خویش را بیشتر حفظ می كند و حالتی قدیمی و كاركرده به خود می گیرد. آنتیكهایی كه از شیست و لایمستون ساخته می شوند غالبا فاقد تخلخلند.از سنگهای آنتیك ریز بیشتر برای سنگفرش داخلی ساختمان بخصوص حمام وسرویس های بهداشتی وحتی آشپزخانه استفاده میكنند.البته با آشنایی بیشتر معماران با این سنگ كارایی زیادی

در زیبا سازی محیط های داخلی و خارجی بناها بوسیله ی آن بوجود آمده.از آنجایی كه تخلخلها در سنگهای آنتیك زیاد است بعداز نصب با ریزین های مخصوص كه پوششی نامرئی بحساب می آید روی كل سنگفرش را عایق می كنند تا آب با نفوذ در تخلخلها باعث فرسودگی سنگ نشود. برای نصب سنگهای آنتیك ریز و طرح دار ابتدا آنرا روی تورهای پلاستیكی مخصوص با چسب می چسبانند و سپس در مكان مورد نظر نصب می كنند.

با سنگهای آنتیك می توان طرحهای ظریف و زیبایی خلق كرد كه با نگاه اول به سختی می توان باور نمود كه مصالح بكار رفته سنگ می باشد و از آنجایی كه بشر دیگر از كاربرد مصالح مصنوعی چون كاشی و سرامیك كه براق و بی روح اند وعمر مفید پایینی دارند خسته شده از سنگ آنتیك كه حالت طبیعی بیشترو رنگهای واقعی وعمرمفید طولانی دارد استقبال خوبی خواهد كرد

معماری ارگانیک فلسفه معماری است که هارمونی را میان مسکن انسان و جهان طبیعی ترویج می دهد، به وسیله طرحی که کاملا مخلوط و موافق با سایتش نزدیک می شود که ساختمان ها ، مبلمان و محیط ها بخشی از ترکیب متحد وابسته به یکدیگر شده اند .معماران Imre makovecz , Hundertr wasser , Bruno zevi , rudulf steiner , bruce goff , Louis Sullivan , frank liyod wright , antoni gaudi , gustav stickly  و غالب اخیر anton alberts و laurie backer همه در کارشان در معماری ارگانیک مشهور هستند.

آنچه از کیفیت ارگانیک معماری رایت بر می خیزد و به ویژه در خانه آبشار وی مجسم است و برای ما حائز اهمیت بسیار، تندیس گونه بودن آن است. اگر به تعبیر تندیس گری را ترکیب حجمها و بازی فضاهای پر و خالی تعریف کنیم ، خانه آبشار به راستی تندیسی است که در فضا قد بر می افرازد، تندیسی که یکسره ساخته و پرداخته آدمی نیست، بلکه حاصل ترکیب حجمها و فضاهای طبیعی است که به صورت تخته سنگهای خشن و دست نخورده در این ترکیب جلوه گر می شود و نیز حجمهای تراشیده از بتن که صاف و صیقل خورده به نظر می رسند و بخش دیگری از ترکیب را به پدید می آورند. دو دیوار عمودی سنگی(از سنگهای طبیعی تراش خورده و بر هم نهاده شده) در واقع پیوند(rapport) این ترکیب را به وجود می آورند و مظاهر طبیعی ترکیب(سنگهای نخراشیده)و مظاهر ساخته و پرداخته آدمی(حجمها صاف بتنی) را به یکدیگر متصل می سازد . اهمیت این کیفیت تندیسگونه برای ما در این است که همین کیفیت که مدتی در معماری مدرن و از جمله به سبب سبک جهانی به فراموشی سپرده شده بود، دوباره در دهه شصت( و شاید اندکی زودتر، اگر رونشان لوکوربوزیه را ملاک قرار دهیم) از خواب زمستانی خود سر برداشت و در معماری تجلی کرد و اکنون، البته به گونه ای دیگر و به تعابیری متنوعتر، در آثار معماری معاصر ما متجلی است.
یکی از مظاهر مدرن و اندیشه های تازهای که در ذهن بسیاری از روشنفکران و صاحبنظران و از جمله رایت را هنگامی که وی به کار آغاز کرد به خود خوانده بود، مظاهر مدرن که البته جنبه های گوناگون داشت و دارد. در پذیرفتن و به کار گرفتن پاره ای از این مظاهر، رایت تا اندازه ای محتاط بود. به عنوان مثال وی تا سالیان دراز بتن مسلح و پولاد را که مواد ساختمانی جدید و مورد استفاده در معماری مدرن بودند به کار نگرفت و در ساختمانهای مسکونی ترجیح داد تا از چوب استفاده کنند که در روزگار وی، مانند حال حاضر، بتن و فولاد ساخت تقریبا نود درصد ساختمانهای مسکونی ایالات متحد را بوجود می آورد.

دانلود نگاهی اجمالی بر معماری ارگانیك

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *